Proiecte

Studiu asupra percepției sistemului de tichete valorice

Tichetele de masa si tichetele cadou sunt sunt cele mai cunoscute, cele mai des acordate și cele mai dorite de către angajați. Studiul realizat de GfK  arata ca tichetele valorice se bucură de un larg sprijin în rândul salariaților și angajatorilor din România, fiind totodată foarte apreciate de comercianții parteneri unde sunt utilizate. 

Angajatorii consideră tichetele valorice, în special tichetele de masă, ca fiind esențiale pentru bunul mers al afacerii lor din prisma beneficiilor pe care le aduc : optimizarea costurilor prin facilitățile fiscale asociate acordării tichetelor, ameliorarea climatului de lucru și creșterea productivității angajaților. Sistemul tichetelor valorice poate ajuta angajatorii și în eforturile lor de a răspunde provocărilor actuale legate de atragerea și retenția de personal, precum și de motivarea angajaților. Angajatorii consideră că sistemul de tichete este ușor de implementat și majoritatea intenționează să ofere mai multe tichete angajaților în viitorul apropiat.

Pentru comercianții parteneri, tichetele valorice înseamnă creșterea vânzărilor, a numărului de clienți și a valorii medii a unei tranzacții. Tichetele de masă și tichetele cadou au rata cea mai mare de penetrare în rândul comercianților, fiind acceptate de o rețea vastă de parteneri. Cererea din partea clienților este principalul motiv pentru acceptarea la plată a tichetelor valorice pentru toate categoriile de comercianți.

 La 20 de ani de la introducerea pe piața din România, tichetul de masă este considerat de către angajați drept un beneficiu extrasalarial valoros, componentă esențială a pachetului salarial. Tichetul de masă înseamnă pentru salariați creșterea puterii de cumpărare, sprijin pentru achiziția de alimente, motivare crescută la locul de muncă și hrană de calitate mai bună.

 

Companii care acordă tichete valorice

96% dintre companiile care acordă tichete valorice angajaților lor sunt mulțumite și foarte mulțumite de sistemul de tichete, iar 92% consideră că acest sistem este ușor de implementat. (slide 11)

Beneficiile percepute de angajatorii care acordă tichete valorice :

  • ♦  Avantajele fiscale asociate adoptării sistemului de tichete (84% dintre respondenți)
  • ♦  Îmbunătățirea atmosferei la locul de muncă pentru angajați (75% dintre respondenți)
  • ♦  Creșterea productivității angajaților (46% dintre respondenți)
  • ♦  Reducerea absenteismului în rândul angajaților (35% dintre respondenți)

(slide 12)

Principalele motive pentru care angajatorii adoptă sistemul tichetelor valorice:

  • ♦  Optimizarea costurilor prin facilitățile fiscale asociate tichetelor valorice (46% dintre respondenți)
  • ♦  Motivarea angajaților, cu impact asupra competitivității companiei, a atragerii și retenției de personal (36% dintre respondenți)

(slide 13)

80% dintre angajatorii care acordă tichete valorice angajaților consideră că tichetele de masă (pe suport de hârtie și pe suport electronic) sunt esențiale pentru bunul mers al afacerii lor. (slide 10).

Companii care nu acordă tichete valorice

Gradul de conștientizare a avantajelor asociate tichetelor valorice este mai redus în rândul companiilor care nu le acordă, comparativ cu cele care o fac. (slide 15)

47% dintre companiile care nu acordă tichete valorice nu le consideră esențiale pentru derularea afacerii, în timp ce 46% apreciază că tichetele de masă (pe suport de hărtie și electronic) sunt esențiale pentru bunul mers al afacerii. (slide 17)

Angajați beneficiari

Tichetele de masă și tichetele cadou sunt cele mai cunoscute și cele mai des acordate tichete valorice :

  • ♦  99% dintre salariații care beneficiază de tichete valorice au auzit de tichetele de masă, iar 75% dintre ei le primesc
  • ♦  97% dintre angajații care primesc tichete valorice au auzit de tichetele cadou, iar 46% dintre ei beneficiază de ele

(slide 22)

74% dintre angajații care beneficiază de tichete de masă (pe suport de hârtie și electronic) consideră că acestea sunt esențiale pentru ei. (slide 23)

Principalele beneficii ale tichetelor de masă în opinia angajaților :

  • ♦  Creșterea puterii de cumpărare (77% dintre respondenți)
  • ♦  Asigurarea hranei cu libertatea de alegere a locului de procurare/consum (66% dintre respondenți)
  • ♦  Instrument de motivare la locul de muncă (63% dintre respondenți)
  • ♦  Calitate mai bună a hranei (31% dintre respondenți)

(slide 23)

Beneficiarii consideră că sistemul tichetelor de masă este bun și simplu de utilizat :

  • ♦  86% dintre ei spun că tichetele de masă reprezintă un beneficiu valoros
  • ♦  48% apreciază că acestea sunt un mijloc de recunoaștere a muncii depuse
  • ♦  45% consideră că tichetele de masă sunt un drept indispensabil
  • ♦  45% spun că acordarea de tichete de masă este un aspect de care țin cont la angajare
  • ♦  90% susțin că utilizarea tichetelor de masă este ușoară

(slide 24)

62% dintre angajații care beneficiază de tichete de masă așteaptă momentul distribuirii tichetelor de masă pentru că :

  • ♦  reprezintă un beneficiu valoros pentru ei (88% dintre respondenți)
  • ♦  constituie o parte importantă a veniturilor (70% dintre respondenți)
  • ♦  cresc motivația (42% dintre respondenți)
  • ♦  permit o masă la restaurant în timpul pauzei de masă (12% dintre respondenți)

(slide 25)

Echilibrul între viața personală și viața profesională

44% dintre salariați preferă să ia masa de prânz cu colegii și 95% dintre ei preferă un prânz sănătos, conștientizând importanța unei alimentații sănătoase și a socializării pentru menținerea unui nivel ridicat de satisfacție la locul de muncă și a echilibrului între viața personală și viața profesională.

Comercianți parteneri

Dintre tichetele valorice, tichetele de masă și tichetele cadou beneficiază de cea mai vastă rețea de acceptare la plată din România. (slide 37)

Nivel ridicat de satisfacție în rândul comercianților parteneri cu privire la tichetele acceptate la plată :

  • ♦  77% satisfăcuți și foarte satisfăcuți de tichetele de masă electronice
  • ♦  75% satisfăcuți și foarte satisfăcuți de tichetele cadou
  • ♦  73% satisfăcuți și foarte satisfăcuți de tichetele de masă pe hârtie

(slide 38)

  • ♦  79% dintre comercianții parteneri care acceptă vouchere de vacanță – hoteluri, pensiuni, agenții de turism etc. – sunt satisfăcuți și foarte satisfăcuți de această modalitate de plata

(slide 38)

Tichetele de masă electronice sunt percepute ca fiind cel mai ușor de utilizat de către 81% dintre comercianți, urmate de voucherele de vacanță (63%), tichete de masă pe suport hârtie (59%) și tichetele cadou (54%). (slide 39)

Beneficiile sistemului de tichete valorice percepute de comercianții acceptanți :

  • ♦  Creșterea vânzărilor și a numărului de clienți (67% dintre respondenți)
  • ♦  Creșterea valorii medii a unei tranzacții (59% dintre respondenți)
  • ♦  Fidelizarea clienților (48% dintre respondenți)

(slide 41)

Principalul motiv pentru acceptarea la plată a tichetelor valorice pentru toate categoriile de comercianți este cererea din partea beneficiarilor. (slide 40)

Tichetele de masă cresc puterea de cumpărare a beneficiarilor și deci valoarea medie a coșului de cumpărături. Supermarketurile și magazinele de proximitate sunt primele beneficiare ale acestei creșteri, în proporție de 67% și respectiv 52%. (slide 42)

Metodologie

Studiul „Percepția asupra sistemului de tichete valorice” a fost realizat de GfK România la cererea Asociației Profesionale a Emitenților de Tichete (APET). Studiul a fost derulat în luna septembrie 2017, folosind tehnici de cercetare calitativă și cantitativă. Studiul a abordat reprezentanți ai angajatorilor din România care acordă sau nu tichete valorice (companii segmentate în funcție de numărul de angajați – 0-9; 10-49; 50-249; > 249 angajați), reprezentanți ai comercianților parteneri și utilizatori finali ai tichetelor valorice.